75 jaar na het sluiten van de dijken heeft de Noordoostpolder zich ontwikkeld tot een hoog productief agrarisch landschap. In een gebied dat ontworpen is met ‘fietsafstand’ en ‘landarbeiders’ als maatstaf wordt tegenwoordig grootschalig geteeld voor de wereldmarkt. De hedendaagse agrologistiek en -techniek stuwen de schaalvergroting steeds verder op.
Ondertussen blijf de Noordoostpolder een gebied met een formidabel verhaal en een bijzonder ontwerp. Het behouden waard. Hoe blijft dat verhaal zichtbaar? Wat is na 75 jaar het behouden waard? En welke rol kan dat erfgoed dan spelen? We nodigen je uit om aan de hand van een case -de Vulcaan in Emmeloord- hierover mee te praten en inspiratie op te doen.
De Vulcaan is een van de oudste graanopslagloodsen van Flevoland. Op de luchtfoto uit 1949 is het pand al te zien. Het gebouw staat nu al een paar jaar leeg en is te koop. Prins te Paard had het een half jaar in bruikleen en maakte er locatietheater en een pop-up museum. Maar wat zou er nog meer kunnen in dit pand? En wie zou dat kunnen doen? Is dat haalbaar? Allemaal vragen waar we graag op in een brainstorm eens over verder praten.
Onder leiding van Sander Gelinck, die samen met Frank Strolenberg het boek ‘rekenen op herbestemming’ schreef, nemen we je mee langs voorbeeldprojecten. Peter Krol van rebuild.nu en het project #zw32 in Lelystad zal meer over dit initiatief vertellen. Lara Simons van o.a. de Prodentfabriek in Amersfoort en vriendinnen van Cartesius in Utrecht deelt haar expertise. Daarna is er soep en een borrel en is er alle gelegenheid om met alle aanwezigen te brainstormen over een invulling voor de Vulcaan. We sluiten af met een ronde waarin we die ideeën delen.
programma (voorlopig)
15:45: inloop met koffie
16:00 Welkom door Prins te Paard
16:10: introductie over herbestemming door Sander Gelinck
16:30: Peter Krol over project #zw32
16:50: Lara Simons over de Prodentfabriek
17:15: borrel, soep en brainstorm
17:45: uitwisseling en inspiratie olv Sander Gelinck
18:30: afsluiting
Het gebouw heeft een heel bijzondere houten spantenconstructie en daardoor een hele mooie uitstraling. We hebben van diverse bezoekers hun herinneringen aan het pand gehoord. Meestal ging dat over het laden van kunstmest. Over opzakken en schepen lossen. Maar er is ook een verhaal over een vader van negen kinderen die er een verboden liefde opdeed.